onsdag 28 februari 2018

Närmare sanningen med Timo Räisänen – del 4 av 4

Fortsättning från del 3:


Synder blev sorger förunderliga små.
(Tiden glöder)

En låt kvar på skivan att prata om: "Tiden glöder". Vad vill du säga om den?

- Den skrev jag med Niels. Det blir väldigt speciellt det vi skriver ihop. Vi skrev den för ett par år sen, men den fick liksom ingen riktning då. Jag visste att den var fin och att den hade potential, men... När vi skrev den så hade jag ju fortfarande skivbolag i Stockholm, och när de fick höra den så sa de: "Ja, den kan du lika gärna slänga direkt, för den är inte bra", typ. Så den hade det lite motsträvigt i sina första år. Men jag visste alltid att den är jättebra, och den har alltid haft en tydlig känsla runt sig. Så när det blev dags att göra den så gick jag mer på känslan än på nån konkret bild av låten och lät den styra hur det skulle låta i slutändan. Och den passade liksom bra ihop med hela den här skramliga punkkänslan som vi fick till när vi började spela in "Tro, hat, stöld", så den blev bra som nån form av slamrig powerballad.

Lunchen har blivit färdig, så Timo och Lina dukar fram och Timo öppnar två flaskor hemgjord ginger ale: 
- Den här är egentligen för ny för att dricka, så det här är första gången som vi dricker den. Bubblorna har inte riktigt utvecklats, men du måste ändå smaka på en hemmagjord brygd.


När lunchen är uppäten sätter jag mobilen på inspelning igen, och jag frågar om Timo kan leva på bara sin musik. Det kan han, men han berättar om när familjen hamnade i en djup ekonomisk kris 2012, just när han höll på att spela in albumet "Endeavor":
- Jag vaknade en morgon och hade ett mail från revisorn, som satt i Stockholm, om att jag nu var skyldig Skatteverket en miljon.
Lina tillägger: - Det var enskild firma, och det här kom fram när vi gjorde om till aktiebolag – så den här skulden låg ju på Timo privat.
Timo suckar: - As crises go... den var riktigt hård alltså. Den ställde väldigt mycket på sin spets. Det slog till med förödande kraft, som gjorde att man gick runt och svettades... Under en månads tid var det ingen sömn över huvud taget. När man lekte med barnen så såg man pengar, och liksom... väldigt mycket konstiga tankar.
- Jag var på väg att gå till ICA Hindås och söka jobb och aldrig mer hålla på med musik... Men Lina sa att "nej nej, det är det här vi ska hålla på med, det kommer gå hur bra som helst". Så vi bytte revisor och började betala av. Och så började vi jobba tillsammans, ordentligt. Och det började med att vi började göra grejer som inte nödvändigtvis skulle vara inkomstbringande. Det var så himla häftigt att välja att göra det, för att då blev det liksom en feng shuistisk effekt av det – vi fick lite energi tillbaka och lite liksom levnadsglädje, och då började telefonen ringa igen.

Modigt beslut att ta i det läget.

Lina: - Du har kunnat göra saker trots att du inte varit aktuell, det är en styrka.
Timo: - Jag har gjort väldigt mycket sologig. Runt om i landet. Och när jag kommer till ett nytt ställe och gör ett sologig så blir det ofta så att jag får komma tillbaka typ fem gånger inom en ganska kort period, för folk blir så...

... glada av dig?

- Hänförda.
Timo ler nöjt, Lina börjar skratta och han säger:
- Det är sant!
Lina: - Nämen det är roligt. Vi är ju väldigt stolta över den här kristiden. För att vi gick totalt till botten med det och lade om ekonomin helt och hållet. Införde totalt köpstopp, handlade bara med kontanter, så att vi visste precis liksom, och total planering på allting, mat... vi gillar ju mat. Vi har kört en ganska lyxig stil, framför allt vad gäller det då, men det var över med det. Och så när man märker att det blir ju lika bra! Det är ju inte pengarna som man lägger ner i maten, utan det är det som man lägger in i det själv, det är det som blir kvaliteten... nu jäklar, man får en sån inspiration – vi fick jättemycket inspiration av de här fattiga åren.
Timo: - Det var fantastiskt.
Lina: - Det var ett självförtroende som växte fram där mitt i allt... i löksåsen.
Timo: - Ett självförtroende som kom sig av en massa olika saker. Att göra så mycket bra grejer av så lite, det var ju fantastiskt, men att klara av att växa från en så låg situation: att göra det tillsammans, att bli en person som har koll när man aldrig har haft koll förut, och så går man till att veta på femkronan hur mycket det kommer att kosta innan man kommer fram till kassan (Lina skrattar). Det är mycket sånt som gjorde mycket för självkänslan.
- Men man brottas ju en del med hur mycket man ska jaga framgång ändå, för jag har ju en familj som ska försörjas. Samtidigt som både jag och Lina är så otroligt medvetna, och blir mer och mer medvetna om att livet handlar ju om att må bra. Mår man bra så mår man bra.
Lina: - Vi var ju så grymma på att vara fattiga också.
Haggis krafsar på köksdörren, och Timo säger: - Haggis, vi ska ut och ta en promenad snart, du får vänta lite.

Jag har lagt märke till att Timo har en ny tatuering på ena underarmen: "Sluta sura!", och frågar om den.

- För ungefär ett och ett halvt år sen så började jag skriva det på min arm, som en påminnelse till mig själv. Jag surar ganska mycket, och jag hatar det! Det är jätteviktigt för mig, att sluta sura. Jag tycker att surande är helt värdelöst.

Ja, det är det ju, men det är inte så lätt att låta bli ändå.

- Nej, men jag tror väldigt mycket på att livet är ett ständigt jobb med sig själv – det är ju det enda man har. En grej som är farligt med sociala medier är att man visar upp en fasad så att man tar inte tag i det man behöver ta tag i. Som att föra samtal med sig själv för att ta reda på hur det står till, och att göra eventuella ändringar eller jobba på delar – det tycker jag är superviktigt att göra. Och det blir roligare att leva då också. Att sura är inte bra för nån. Det fixar ingenting, och det leder aldrig fram till någonting alls.

Vad är det bästa med dig?

Han funderar länge:
- Jag vet inte.
Han är tyst en stund till och fortsätter sen: - Min vilja att... att få det så bra som möjligt.

Allt, eller musik?

- Allt.

Foto: Jonatan Fernström

Och vad är det sämsta med dig?

- Det är väl också... det tangerar väl samma sak: det är att jag argumenterar emot mig själv hela tiden. Jag försöker belysa allting från alla sidor hela tiden. Och det leder till att jag... innan jag ens är igenom en ståndpunkt så har jag redan slagit hål på den. Äh, jag vet inte om det är det sämsta, det sämsta är väl att jag surar. (han skrattar till)

Du framstår ju verkligen inte som en sur person.

- Nä. Men det stör mig lite också.

Att du alltid verkar vara en go, glad gubbe?

- Nämen att jag... att jag sparar det tills där det absolut inte borde få komma ut. Hemma.

Det är väl det man ofta gör, man tar ut det på dem som man älskar mest, tyvärr.

- Ja, dem som man är mest van vid, som man känner sig trygg med.

Timos båda söner är med och körar på "Kampen och Härligheten", så jag frågar:
Bryr sig barnen om din musik?

- Ja. Ja, det gör de. De är delaktiga. Och stöttar.

Tycker de att det är coolt att du är popstjärna?

- Ja, men de är... jag har ju aldrig haft en artistpersona. Jag tror att det kan ställa till det lite. Så att det är ju mig de ser där, och de har alltid varit väldigt närvarande i skrivprocessen och urvalsprocessen och så. Så att allt det är ju en stor del av familjen.

Vi börjar närma oss slutet på mina frågor, och Timo släpper ut Haggis genom köksdörren en stund och står i dörren och håller ett öga på att han inte ska smita iväg för långt.

Sist har vi den gamla klassikern som alltid måste med: favoritmupp?

- Gonzo.

Han funderar lite till och kommer fram till: - Den är bra. Känner igen mig i honom nu. Han är lite sådär... vild. Känns det som. Wild at heart. Ja.


Under 2018 kommer Timo släppa alla låtar från albumet i alternativa, gärna akustiska, versioner. Låtarna kommer filmas och läggas upp på Facebook, ungefär en per månad.
Nya singeln "Eld & Aceton" innehåller flera versioner och remixer av låten, bland annat en liveversion med bandet, en engelsk version av West of Eden och remixer av ELD och Djurparken.
Förhoppningsvis blir det också många spelningar och har du chansen att se Timo Räisänen live så missa den inte!

/Pop-Sara

Läs del 1 här, del 2 här och del 3 här.
Lyssna på ett exklusivt utdrag från intervjun, där Timo pratar om åsikter:





Inga kommentarer: